Investice do piva, aneb pivní akcie

V minulém článku Investice do kuřáků se vyplatí, aneb tabákové akcie jsme zkoumali investice do tabákových společností. Dnes se zaměříme na další tradiční celosvětový produkt, a tím bude pivo. Zjistíme, v jakých skupinách se nachází tuzemské pivovary a podíváme se, jak se jim dařilo.

Pivo, zlatý orosený nápoj, doprovází společnost již pěkně dlouho. První zmínky o pivě údajně pocházejí ještě z dob, kdy žili Babyloňané a Sumerové. Postupně se pivo rozšířilo po celém světě a dnes patří mezi tradiční nápoje. Češi drží celosvětově první příčku v konzumaci piva na osobu (podle posledních čísel je to 145 litrů na osobu). Největším spotřebitelem je však Čína, kde se ročně vypije kolem třiceti miliard litrů piva.

České pivovary najdeme pod křídly velkých pivovarských skupin Největší podíl na českém trhu drží britská společnost SABMiller. Zároveň je to druhá největší pivovarnická skupina na světě. V portfoliu má vice než 200 značek, mezi něž patří například Pilsner Urquell, Gambrinus, Kozel a Radegast. Akcie společnosti SABMiller loni rostly o téměř 25 %. Od počátku letošního roku si akcie vedou velice dobře.

Světovým lídrem je belgická skupina Anheuser-Busch InBev. V Česku je to vlastník Staropramenu, ve světě několika dalších známých značek. Jmenovitě Stella Artois, Bud Light a Budweiser. Akciím skupiny Anheuser-Bush InBev. se loni velice dařilo, důkazem je růst kolem 43 %.

Určitě nesmíme opomenout holandský Heineken. Heineken je trojka na světovém trhu. Pod jeho křídly najdeme české Krušovice, Starobrno a Zlatopramen. Stejně jako jednička světového trhu se i Heineken může pochlubit 40 % růstem ceny akcií za poslední rok. Včera Heineken odhalil výsledky za rok 2012, během kterého zdvojnásobil zisk. Podle Heinekenu v Evropě klesá spotřeba piva. Opačný trend předvedly asijské a africké státy, kde spotřeba stoupla.

„Očekáváme, že oblasti s vyšším růstem, což je Afrika, Latinská Amerika a také Asie a Tichomoří, více než vynahradí pokles na evropském trhu. Ten stále ovlivňuje pokračující ekonomická nejistota a úsporná opatření, která prosazují tamní vlády,“ sdělila společnost Heineken.

Když těchto pár titulů porovnáme se společnostmi z tabákového průmyslu, zjistíme, že pivní společnosti nedosahují tak vysokého dividendového výnosu, jako je tomu u tabákových společností. Zdali akcie porostou podobně jako doposud, záleží na vývoji světové spotřeby piva. Ta na rozdíl od spotřeby tabáku roste.


autor článku: Michal Černocký