Človek nemá rád zmenu. Priam ju nenávidí. Aj preto sa mnohokrát
v histórii stalo, že vyspelá a stabilne vyzerajúca spoločnosť
znenazdajky zanikla. Často nenávratne. Ľudia si uvedomovali, že niečo
nie je v poriadku, no aj napriek pokusom mnohých vizionárov nedokázali
spraviť zásadnú zmenu. Spoločnosť ostala uväznená v okovách svojich
hodnôt. A to až do doby, kým neprišla zmena zvonka. Tá mala takmer vždy
skokový a dramatický charakter.
Ľudia za to v podstate nemôžu. Je to ich podvedomie. Stačí si
odpovedať na jednoduchú otázku: „Bejzbalová pálka a loptička stoja
dokopy dolár a desať centov. Pálka stojí o dolár viac ako loptička.
Koľko stojí loptička?“. Skúste sa zamyslieť a odpovedať.
Veľká väčšina ľudí odpovie automaticky desať centov. Stačí sa však
skutočne zamyslieť a zistíme, že odpoveď je chybná. Správna odpoveď je
samozrejme päť centov. Na túto triviálnu otázku odpovedalo chybne vyše
60% študentov Princetownu či Harwardu. Potvrdzuje to skutočnosť, že
ľudský mozog funguje na dvoch odlišných spôsoboch myslenia – systém1
a systém2. Systém1 je automatický a okamžitý. Môžeme si ho predstaviť
ako intuíciu, ktorá sa u človeka vyvíjala milióny rokov. Systém2 je
veľkou nadstavbou. Je to exaktné logické myslenie. Dokáže fungovať iba
krok po kroku, vyžaduje si neustále sústredenie a je podmienený snahou
človeka rozmýšľať.
Môžeme byť hrdí na to, že sme ľudia a využívame systém2, avšak
v skutočnosti našim životom kraľuje systém1. Až 95% rozhodnutí pochádza
práve z neho. Nech si osvojíme akúkoľvek činnosť, tá sa dostane do nášho
podvedomia a konáme ju bez toho, aby sme sa na ňu sústredili.
Šoférovanie alebo vôbec chodenie bez toho, aby sme si to uvedomovali,
hovorí za všetko. Pritom si ešte možno pamätáme na neschopnosť
koordinácie v autoškole, či nebodaj, pri našich prvých krokoch.
Naše prvé kroky si však určite nepamätáme. Detský mozog až do veku 2
rokov funguje iba v hladine delta, čo je frekvencia mozgu v hlbokom
spánku. Až od veku 12 rokov sa dieťa dostáva do hladiny beta, čiže
bdelého stavu. Dovtedy žije v polospánku. Takmer všetko, čo prijíma sa
ukladá do jeho podvedomia a ostáva v ňom. Deti tak bezmedzne nasávajú
okolitú kultúru a normy správania.
Asi najkrajší psychologický experiment pochádza z Michiganskej
univerzity. Tam po dobu niekoľkých týždňov zobrazovali v študentských
novinách reklamy na turecky znejúce slová ako „kadurga“ alebo „iktataf“.
Po ukončení tejto reklamy dostali študenti dotazník, v ktorom mali
označiť, či uvedené slová označujú niečo dobré alebo niečo zlé. Na
prekvapenie psychológovia zistili, že čím sa slovo zobrazovalo
častejšie, tým pozitívnejšie pre študentov vyzeralo. Mnohé ďalšie pokusy
potvrdili, že čím častejšie prichádzame do styku so symbolmi, tvárami
či myšlienkami, tým radšej ich máme. Stokrát opakovaná lož sa stáva
pravdou, a to oveľa ľahšie ako si myslíme.
A najlepšie na tom je, že čím je expozícia podvedomejšia, tým je
silnejšia. Masová reklama má rozhodne svoj význam. Ale tam to zďaleka
nekončí. Podvedomá indoktrinácia populácie prebieha aj pomocou
politickej propagandy. Vzdelávací systém nie je v ničom odlišný a jeho
hlavnou snahou je vychovať poslušných občanov. Ešte pár rokov budeme
počúvať o úspechoch Bruselu – a nakoniec budeme euroúradníkov milovať.
Paradoxne však celú túto propagandu platíme zo svojich daní. Platíme
za to, aby sme sa učili milovať systém, ktorý chce zastaviť čas. Toto
konanie je hlboko v nás. Už z princípu je však tento spôsob života
odsúdený na zánik. A preto, ak príde zmena, bude skoková. Náš systém1
bude chvíľu v šoku. Ale nakoniec si túto zmenu zamiluje…
Autor: Ronald Ižip, TRIM Broker
Zdroj: www.quadrilio.com