Psychologie obchodování, příklad z praxe

Sedíte u počítače, oči máte upřené na monitor, na kterém se Vám vyobrazuje graf. V grafu jste si zaznačili trendové čáry, supporty a jiné důležité hodnoty. Indikátory technické analýzy jsou připravené poskytovat signály. Oči sledují linku s aktuální cenou daného instrumentu. A je to tady! Technické ukazatele Vám dávají signál ke vstupu do pozice, čekáte na potvrzení signálu. Máte z toho velice dobrý pocit, zatím vše vychází tak jak jste si naplánovali. Potvrzení ke vstupu se blíží a Vy máte připravenou ruku na myši. V tom si ale řeknete:„ Že bych otevřel obchod hned, abych měl ještě o něco větší zisk?“ Teď začaly pracovat emoce, kterým nesmíte podlehnout. Radost z toho že Vaše strategie funguje silná a tak bez váhání vstoupíte do obchodu. Sledujete dále pohyb ceny na grafu, ale náhle se cena obrátila o několik pipu proti Vám. Nadešlo velké zklamání, ale čekáte dále, jestli se trh neobrátí Vaším směrem, vždyť jste to tak měli naplánováno.
 
Počkat. Ve Vašem plánu bylo, že máte vyčkat na potvrzující signál. Uvědomujete si, že vstup do obchodu byl založený na základě Vašich emocí a tím jste plán porušili? Po několika minutách se cena výrazně pohnula proti Vám a zastavuje se o stop loss. Jste ve výrazné ztrátě. Vaše pocity a emoce pracovaly v tu chvíli velmi silně. Jednou z mnoha chyb začátečníků bývá potřeba získat ztracené peníze zpět i za cenu většího risku.

„ Ale co teď? Přišel jsem o mnoho peněz a musím je získat zpátky co nejdříve.“ V rychlosti prohlížím další a další instrumenty kde bych mohl nakoupit či prodat. Najednou se zastavíte. „Moment opět jednám pod vlivem emocí a nesoustředím se tak na obchod. Není, co řešit, musím vychladnout odpočinout a odreagovat se, tak dnes končím. Nemohu dovolit, aby mě emoce zase ovládly. Nemůžu si dovolit další ztrátu.“

Při obchodování se často setkáváme s velkými zisky nebo ztrátami. V těchto situacích je dobré na den nebo i týden se obchodování vyhnout. Emoce a pocity dokážou měnit naše rozhodnutí z minuty na minutu. Nad naši strategií jsme strávili spoustu času, několikrát jsme jí testovali, upravovali a pokud věříme, že je dokonalá nesmíme dovolit, aby nám jakýkoliv pocit či emoce během chvilky ovlivnili náš obchod. Obchody vyžadují důkladnou přípravu a maximální soustředění.

autor článku: Zdeněk Maschke, zdroj:easyinvest.cz