Jak překonat nechuť pracovat a co je to prokrastinace

Největší problém na cestě k úspěchu je nechuť na něčem dlouhodobém pracovat. Člověk si stanovuje nesmyslné a nekonkrétní cíle a většinou vzdá své úsilí ještě dříve, než začne.

Cíle většinou zní: chci zhubnout, chci být bohatý, chci napsat knihu, chci… Neurčitý cíl, který se zdá jako nepřekonatelná překážka, je důvodem, proč lidé tento problém odkládají stále dokola a nikdy vlastně ani pořádně nezačnou. Výzva je na ně zkrátka moc velká.

Stanovte cíl jinak

Začnu denně chodit pěšky do práce a zhubnu během dvou měsíců pět kilo. Přestanu utrácet za maličkosti a začnu každý měsíc šetřit peníze v částce x stranou. Všechny zdánlivě nemožné úkoly si rozdrobte na co nejmenší. Zapisujte si své pokroky a sledujte své výsledky. Postupné malé výhry sama nad sebou vás povzbudí k dokončení úkolů.

nezabudnite si prečítať knihu Konec prokrastinace

V praxi

Celý život jsem si říkal, že chci zhubnout. Stále jsem řešil svůj problém jako takový a zdálo se mi nemožné mého snu dosáhnout. Po přečtení pár knih a pochopení, jak se vlastně stanoví cíl, jsem si zadal konkrétní číslo v kilogramech. A světe div se, to číslo jsem překonal o dalších 10 kilo víc, než jsem původně měl v plánu.

Zlozvyky špatné i dobré

Mám hodně zlozvyků jako každý, ale hodlám proti nim bojovat. Mé aktuální cíle jsou každý měsíc dát nějaké peníze stranou a každý den cvičit 20 minut a vstávat nejpozději v 7 ráno. Jsou to úkoly relativně jednoduché, ale člověk se k tomu musí dokopat a musí především začít.

Stanovte si menší výzvu a přeměňujte to v návyk. Po padesátém opakování se z vašeho „složitého“ úkolu stane rutina.

nezabudnite si prečítať knihu Konec prokrastinace

Co mě motivuje pokračovat?

Posledních 5 měsíců si zapisuji každou útratu, kterou jsem v měsíci vynaložil. Tím, že mám přehled a kontrolu nad výdaji, můžu jasně pochopit, kde se mi „ztrácejí“ peníze a kde by šlo potenciálně ušetřit. Jelikož si útraty zapisuji nějaký ten pátek, už mi ani nepřijde tak složité kontrolovat výdaje. Je to hra, kterou hraji sám se sebou. Šetřím, kde je potřeba a zbytečně neutrácím. Za posledních 5 měsíců jsem ušetřil více, než za celý svůj život.

Soutěžte sami se sebou

Další výzvou je pro mě překonávat sám sebe a svou lenost. Inspiroval jsem se přednáškou od Petra Ludwiga o prokrastinaci a Buzer lístku, kde vysvětluje, jak se motivovat a jak překonávat boj sám nad sebou. Osobně velice doporučuji zhlédnout video, které vás posune o nějaký ten krůček dále.


autor: Anatoly Kopshyn