Project: Independence (prvé výsledky – FOREX)

V minulom článku som spomínal svoje plány na narábanie s financiami. Prvé výsledky sa dostavili dosť skoro. Teda, nie skoro. Presnejšie povedané, dostavili sa svetelnou rýchlosťou. Nedopadlo to všetko tak ako som chcel, ale neudialo sa ani niečo, s čím som nerátal. Tento fakt mi pomáha zmieriť sa so stratou. Beriem to ako školné, a tieto chyby ma naučili viac ako tri roky študovania o obchodovaní a obchodovania na DEMO účte. Tak tu to je...

Prebehol som si všetky poznámky na výpise z účtu a našiel som pár pozícií, ktoré som otvoril na základe nelogického uváženia situácie a jednu pozíciu pri ktorej nastali mierne technické problémy. Sú to tie najpodstatnejšie pozície, pretože tvoria väčšinu strát. Nebudem tu riešiť malé straty, ktorých sa dopúšťa každý, lebo pri nich som dodržal systém, ale jednoducho to boli falošné signály. Keby mám bližšie analyzovať dôvody väčších strát, prídem na to, že 3x som sa dopustil paniky, 2x som bol chamtivý a otváral som, dá sa povedať, na vrchole pohybu. 1x nastal už spomínaný technický problém, o ktorom napíšem neskôr a 1x (dám to do jedného) systém Moneymanagementu, s ktorým sa mi darilo na DEMO účte, no nemusí tak dobre fungovať na LIVE účet. Pri poslednom pokuse použiť tento systém MM mám zvýraznené v denníku – NEPOUŽÍVAŤ!!!


Pozície, pri ktorých som spanikáril mali približne rovnaký priebeh. Obchodoval som správy, pri čom som otvoril viac menových párov. A čo čert nechcel? Do opačnej strany samozrejme. Tak som následne otvoril opačnú pozíciu, čo mi môj systém vyslovene zakazuje robiť na Market price, no darmo plakať. Samozrejme, zasa vrchol pohybu...

Chamtivosť, asi nemusím ani vysvetľovať, že nikdy si človek nemôže byť istý na 100% kam trh pôjde. Ale aj tak som stavil na tie pozície väčšiu čiastku účtu ako mi dovoľuje systém.

Moneymanagement, ktorý som používal na DEMO účte vyzeral asi tak, že som otvoril pozíciu podľa systému, počkal som na prvý take profit, tam som túto pozíciu uzavrel a podľa Fiba 50% som otvoril trojnásobnú pozíciu opäť v smere predchádzajúceho príkazu. Nuž, tieto korekcie neboli asi tak moc korekciami, ako som si ich zidealizoval.

A keď zlyhá technika? 
Vcelku zaujímavá historka. Bol som práve v meste, mal som nastavené limity, a kontroloval som si to mobilom. Jedna pozícia krásne svietila na zeleno tak opäť zahrala rolu psychika, veď dokúpime, nie? V momente, keď som videl ako sa kumulatívny zisk vytráca k neznámemu majiteľovi, som sa správne rozhodol radšej uzavrieť pozície, čo sa ukázalo ako správne rozhodnutie po následnej kontrole na PC. Len keby to bolo také ľahké, teraz by som to tu nepísal. Mobilný telefón zamrzol pri výstupe z pozície, následne sa reštartoval, stihol som si zablokovať SIM kartu pri zadaní nesprávneho PIN... Tak utekaj cez polovičku Viedne domov k PC to rýchlo všetko vypnúť. Na tejto pozícii som utŕžil najväčšiu stratu. Možno sa niektorí budú čudovať, prečo som nemal stop loss. No ja som ho mal. Ale nedávam tesný SL. Aj keď som ho mohol trochu priškrtiť. Kumulatívna strata týchto pozícií činila niečo cez 300€, no nevadí mi to. Prečo? Lebo moja zodpovednosť. Nebudem sa hnevať na nikoho. Na nič. A ani na seba. Práve naopak, som rád, že som si vyskúšal aký je to pocit strácať, ako na to reaguje moja kotrba, čo následne robím a tak podobne.

Veľa traderov hovorí, že týmto si prejde skoro každý. Ja som si tým prešiel tiež, k tomu to má veľké pozitívum, neodradilo ma to. Na FOREXe viac ako kdekoľvek inde platí pravidlo, že treba sa najskôr začať plaziť, kým sa naučíme stabilne kráčať.

Keby mal niekto akékoľvek pripomienky, rád odpoviem na všetko. A ak by sa niekomu tento článok páčil a vie o niekom, komu by bol tiež prospešný, neváhajte zdieľať. Podporíte tak môj projekt a možno niekomu pomôžete s ochranou pred podobnými chybami. :)

P.S. - Odporúčam, ak sa dlhšie nedarí, neobchodovať. Psychika má najväčší vplyv práve podvedome. Myslíme si že pracujeme logicky. Ale vtedy sa to stáva len našou vnútornou logikou pohnútok.

autor článku: Mario Filo (autor blogu:mariofilo.blogspot.com)