Twitter, nejrychleji rostoucí sociální síť, nedávno oslavil 7 let od svého vzniku. V posledních letech prožívá doslova zlaté období a již dlouho se spekuluje o možném vstupu na burzu. Bude to ještě letos?
Twitter je nástroj pro rychlé sdělení nějaké podstatné informace. Specialitou Twitteru je omezení tzv. tweetu (což je zpráva, kterou posíláte do světa) na 140 znaků. Uživatel si sám vybere obsah, který chce odebírat. Kromě tweetů existují tzv. retweety. Ty slouží ke sdílení tweetu. Jako uživatel Twitteru můžete sledovat trendy ve světe a tweety, které s trendem souvisí.
Twitter se může pochlubit více než 200 miliony aktivních uživatelů, kteří odešlou 400 000 000 tweetů denně. Podle reportu Forbesu se může aktuální hodnota společnosti pohybovat kolem 11 miliard dolarů.
Na čem je založený byznys model Twitteru?
Podobně jako ostatní soc. sítě má i Twitter byznys model založený na poskytování inzerce. Není tomu dávno co Twitter spustil zbrusu novou reklamní aplikaci pro inzerenty. Přibyly nové možnosti cílení na uživatele a nástroje pro lepší správu inzerce. Ačkoliv je prozatím samoobslužné rozhraní jen pro inzerenty z USA, Twitter jej plánuje ještě tento rok změnit a zpřístupnit globálně. Do budoucna to pro Twitter znamená mnohem větší objem reklamy a tím pádem výrazné zvýšení příjmů.
Od klasického byznys modelu soc. sítí se liší Linkedin, který kromě inzerce nabízí také různé varianty uživatelských účtů, přičemž některé jsou zpoplatněny.
V roce 2011 Twitter investoval poměrně dost prostředků do vývoje nové platformy. Cílem bylo vytvořit příjemné prostředí pro uživatele a ideální podmínky pro inzerenty. Dle aktuálních výsledků a velkého nárůstu uživatelů lze soudit, že se změna vydařila. Twitter se postupně snaží vyhledávat další možnosti menších akvizic, které by mohly jeho dosavadní služby vylepšit.
O vstupu na burzovní parket se stále spekuluje
Na IPO Twitteru se čeká již delší dobu. Odhaduje se, že by Twitter mohl vstoupit na burzu na konci roku 2013, nebo v roce 2014. Řada investičních serverů však tvrdí, že dřívější úpis by určitě nebyl na škodu.
V srpnu roku 2011 CEO Twitteru, Dick Costolo, rozeslal email, v němž odmítl IPO Twitteru. „Nepůjdeme na burzu, dokud nebudeme mít lépe předvídatelný čtvrtletní růst zisků. V následujících letech nejsme připraveni být veřejně obchodovanou společností.“ Dick Costolo, CEO Twitteru. V únoru roku 2012 proběhla konferece All Things D “Dive Into Media,” které se zúčastnil i Dick Costolo. Otázky kolem IPO Twitteru odmítal řešit. Jeho vyjádření znělo: „Buďte trpěliví. Snažíme se vybudovat úspěšný dlouhodobý byznys.“
Dnes již vše nasvědčuje tomu, že se Twitter pomalu ale jistě připravuje na vstup na burzovní parket. Každý kvartál mu rychlým tempem roste počet uživatelů a generuje se slušný zisk z inzerce. Rok 2013 by měl být pro Twitter klíčový, dobré výsledky budou pěknou vizitkou při IPO.
Sociální sítě za několik posledních let zažily opravdu velký boom. Důležité je si uvědomit, že sociální sítě nejsou jenom o chatování a sdílení vtipných obrázků mezi přáteli. Soc. síť je vždy taková, jakou si ji uživatel vytvoří. Vzhledem k tomu, že jsou dnes na Facebooku a Twitteru téměř všechna média, může si uživatel poskládat obsah, který ho opravdu zajímá. Vojta Roček ze společnosti Keboola nedávno přišel s názorem, že je pro něj Twitter cenný informační kanál, který mu v podstatě nahrazuje odběr pomocí RSS. A právě v tom může být hlavní potenciál Twitteru.
A jedna malá zajímavost na závěr. Na této mapě světa můžete v reálném čase sledovat tweety po celém světě, vč. statistiky hashtagů. Není to úžasné? Je možné, že se Twitter časem stane primárním informačním kanálem. Pro některé už jím vlastně je.
autor článku: Michal Černocký
zdroj:easyinvest.cz